lördag 7 juni 2014

The High line

Vi körde en skön helgpromenad i rikt
av andra New Yorkbor och turister.

High line är en upphöjd nedlagd industrijärnväg
som gick från Meatpacking district och norrut.


Numera är den omgjord till en 2,4-kilometer lång
park, där man går och slipper höra all trafik
vilket är rätt skönt ett tag i denna livliga stad.


Designen är minimalistisk och rätt industriell
vilket gör sig alldeles strålande ihop med den
vackra gamla järnvägsrälsen och de ruffa husen.


Min morfar var rallare, vi har järnvägsräls
i grunden i vårt sommarhus i Dalarna och jag
jobbar även på ett bolag som sköter underhåll
av järnvägar, så jag kände mig så hemma i denna
underbara park. :)


De klassiska New York-parkeringshusen, bilarna
hissas upp i flera våningar för att få in flera
på samma markyta, en cool lösning, eller hur?


Solbänkar på räls. De gick inte att dra, jag var
ju tvungen att känna efter ju.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar