fredag 3 oktober 2014

Det svenska passet är bäst i världen

...i alla fall vad gäller antalet
länder vi kan komma in i utan att
behöva visum. Hela 174 länder bjuder
in oss utan att vi behöver ansöka
om visum.

Detta betyder så klart att vi har
det så bra att dessa länder inte är
rädda att vi kommer dit för att bo-
sätta oss olagligt samt att vi har
bra politisk kontakt med dessa länder.

Jag brukar ofta tänka på vilken
vinstlott vi drar enbart av att födas
in i detta rika land, för det är vi
oavsett om vi tror det eller inte.

Jag är väldigt medveten om vilken tur
jag har som kan resa över världen, vara
välkommen på de flesta ställen och
få leva i frihet och fred. Tänk om
jag som kvinna hade fötts i Afganistan
eller Sierra Leone istället. Hur hade
mitt liv sett ut då, om nu jag ens
hade överlevt min egen födsel vill säga.

Här hittar du listan över oss
överpriviligierade världsmedborgare.

Hade det här varit jag kanske? Vi är
alla medmänniskor i samma värld.
Denna orättvisa göra mig både lättad
över min egen situation och sorgsen
över andras och det faktum att vi nu
som tredje största parti i Sverige
har valt in ett parti som inte anser
att alla människor är lika värda är
bara så ofattbart...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar