fredag 31 oktober 2014

Nikon D200 versus den nya utmanaren Olympus OM-D E-M10

Jag har bytt ut min gamla tegelsten till
systemkamera, Nikon D200 mot den lättare
kompakta systemkameran Olympus OM-D E-M10.

Jag invigde Olympus i helgen i London och då
är den stora frågan om jag är nöjd eller inte.

När jag gick ut för dörren i fredags var
jag tvungen att dubbelkolla i väskan så
kameran verkligen var med, för den väger
ju nästan ingenting!

Jag kan bära den på axeln och knappt känna
att den är där. Bildkvaliteten är fin, de
kollage jag jag publicerade från London här
är tagna med den nya kameran.


Jag tror inte Olympus är lika vass på att ta
miljöbilder och stora scenerier som jag är
så svag för, men det är lite för tidigt för
att säga än. Det är kanske jag som inte är
så bra att hantera den ännu?

Nikon D200 var dubbelt så dyr även för ca
10 år sedan, så det är ju inte så konstigt
om den är vassare på vissa sätt.

Den nya är fasansfullt lättanvänd och intuitiv.
Nikon D200 är inte intuitiv utan väldigt teknisk.

Olympus är en perfekt kamera att ha med på
resande fot, då den är så lätt att bara hiva
upp och snabbt knäppa en bild med. Dessutom
får man med ett gäng roliga filter att leka med. :)


Denna bild hade blivit bättre med Nikon och
blir lite platt med Olympus. Jag kanske måste
behandla den för att förstärka den lite.


En underbar feature på Olympus är Wifi!
Jag kunde ute på gatan koppla upp min
Iphone mot kameran och föra in bilder i
telefonen direkt, så oerhört praktiskt
på resande fot!

Däremot blev denna bild som är tagen i en
mörk miljö mycket bättre än den hade blivit
om jag hade tagit den snabbt med Nikon.



+ Nikon D200
Ger fina scenerier
Hög kvalitet på bilderna

+ Olympus OM-D E-M10
Fjäderlätt
Enkel att använda
Bra för mörka bilder
Wifi
Batteritid - den behöver ju aldrig laddas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar