söndag 16 november 2014

Skolledigt för resor eller inte - vad tycker du?

Det har pågått en hel del debatt på senaste tiden angående de allt strängare reglerna för ledighet för skolbarn utanför skollov. Vi som gillar att resa vet mycket väl hur mycket dyrare det är att resa under loven. Jag personligen har även ett stort behov av sol och värme under den svenska vintern.


Rektor Victoria Björklund protesterar i DN mot att resor, högtider och idrott tar mer och mer tid från skolan.

Min personliga åsikt i ämnet är att elever som ligger bra till i skolan har mycket att vinna på att få resa, det är ju oerhört lärorikt. Själv minns jag mest grundskolan som oerhört trist, både för att jag är en kreativ person som också hade rätt lätt i skolan. Vi åkte skidor två veckor utanför lovtid varje år under hela min uppväxt utan problem. Jag gjorde extrauppgifter på kvällarna, men jag tror inte det hade gjort till eller från för mina studieresultat.

Däremot var dessa härliga veckor i fjällen en källa till ständig lycka, familjetid, sol och fysisk träning. De var oerhört viktiga för mig.

Vad tycker du? Vad är rätt eller fel? Finns det ett rätt eller fel för alla olika individer i den här frågan, eller borde ledighet ges individuellt beroende på personlighet och studieresultat?

3 kommentarer:

  1. Eftersom jag inte bor i Sverige har jag ju inte följt med i debatten. Däremot har jag jobbat som lärare i Sverige under många år tidigare. Jag tycker att resa till andra kulturer ofta ger mer än algebra och tysk grammatik! Så där står jag i frågan! Jag har tagit mina barn ur skolan vid flera tillfällen och det resandet för dem har definitivt gett mer än vad skolan kunde ge under denna tiden. Men detta är ju längesedan nu och saker och ting kanske har ändrats, vad vet jag.

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att den svenska skolan är lite onödigt rigid här. Självklart lär man sig saker på en resa! Kanske kan barnen få någon uppgift som är relaterad till resan - berätta om landet för klasskamraterna eller göra en skriftlig uppgift om landet. Ok, jag jobbar inte i skolvärlden, men för mig känns det onödigt stelbent...

    SvaraRadera
  3. Och jag som huserar i skolans värld säger väl som så att det i "vissa fall" kan bli mycket av det goda. Både ledighet för semester, ledighet för idrottande och regelbunden bortavaro pga idrottslektioner som krockar med skoldagens slut är inget ovanligt. Lägg där till sjukfrånvaro, deltagande i skolkör/elevråd/Friends och ett och annat läkarbesök/tandläkarbesök så nig kan det i vissa fall vara berättigat med viss återhållsamhet. I de äldre årskurserna kan tempot vara högt och inlärningen gå snabbt periodvis. Men å andra sidan ger resor med familj och vänner något annat. Något som inte går att värdera. Hur gör jag själv med mina egna barn? Tar ledigt och åker på "lyckolyxveckor" till en älskad mormor/morfar. Långresor över många veckor/månader är jag dock ur egen arbetssituation inte överdrivet förtjust i. Oavsett elev/familjs önskan om att inte vara till besvär så betyder det ett X antal timmars planeringsarbete för min del. Tid som jag hellre lagt på min hela undervisningsgrupp kanske. Sen är det ju faktiskt så att man får vara ledig. Det "värsta" som kan hända är att ledigheten inte beviljas och att man får ogiltig frånvaro (och ja, det kan rapporteras högre upp i hierarkin). Vi försöker dock se till helheten. Och jag tror vi är ganska "generösa". //A

    SvaraRadera