måndag 12 januari 2015

H - Hong Kong eller Hangzhou

Hmmm, angående H kunde jag inte bestämma mig om Hong Kong eller Hangzhou, båda städer i Kina. Hangzhou är en mycket mer kinesisk stad och ett väldigt populärt resmål bland kineser. Jag mellanlandade ofta här på den tiden jag jobbade en del i Kina.


Staden Hangzhou är känd för sin skönhet, obeservera att städer i Kina ofta är extremt fula. Den ligger vid en vacker sjö och har fina parker och grönområden, samt en hel del intressanta utflyktsmål, bland annat silkemuseum, pagodor och tehus. Runt Hangzhou ligger mycket silketillverkning av olika slag.


En stad som jag bara har besökt ett par dagar, men spontant tyckt bättre om är Hong Kong. Här mellanlandade vi för 4 år sedan och hade några finfina dagar i den härliga staden.


Hong Kong är väldigt månfacetterad, i vissa delar kinesisk, andra delar västerländsk, en del härliga stränder, stora höghus men också vacker natur.


Bilder från Hangzhou är lånade från maxxeli-blog.com och wikitravel.org.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar