söndag 5 juli 2015

Lite Furuviks-inspo

Nicke befinner sig i München i helgen och dricker klosteröl med några fransmän som han pluggade ihop med i just, München. Jag och Caesar får alltså roa oss själva även denna helg och äter frukost och väger dagens tänkbara alternativ mot varandra. Well, well, förra helgen åkte vi till Furuvik. Jag är uppväxt i Gävle, så detta var min hemmapark när jag var barn. Däremot har jag inte besökt den sedan någon gång i tonåren, men den var sig rätt lik.

Vi startade dagen med att kika på exotiska apor, lemurer, ormar och andra exotiska djur. Caesar tyckte den lilla flodfärden dom erbjöd med lite exotiskt äventyrstema var lite spännande. Vi besökte även den gamla militärförläggningen innan det var dags för lunch på den nya thailändska restaurangen vid ett av aphusen. Förmiddagen var riktigt fin på alla vis och vi njöt av lugnet och småstadskänslan här motför parkerna i Stockholm, men även Kolmården som är större och mer folk.


Efter lunchen fortsatte vi på kängurusafari innan det var dags för tivolidelen där vi stannade resterande tid. Den delen ser ut som när jag växte upp. Spökhuset som var nytt då, är lite daterat idag och skulle behöva en uppfräschning. Caesar hittade en kompis, som han åkte tekopparna, bilarna, slänggungan och någon bergodalbana med resten av dagen. Jag hängde med kompisens trevliga föräldrar hela dagen och hade det mysigt.


Vi prickade in en dag som var lite kylig, men solig och fin och framför allt regnfri. Barnen slapp nästan köa helt utan sprang ut från åkattraktionen och kunde ofta springa in igen direkt eller med kortare väntetid.

Innan vi gick hem kikade vi på det fina vattenlandet. Jag hade packat ner badkläder ifall att, men Caesar tjatade inte ens då utan var nog rätt nöjd med dagen så som den var. Parken är väldigt avstressad och behaglige. En dag räcker fint för ett besök, men vill man inkludera vattenlandet kan nog två dagar alternativt en enda effektiv dag räcka. Caesar sa att det var den bästa dagen nånsin och de om något är inget dåligt betyg alls!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar