torsdag 8 oktober 2015

Ett besök hos den lokala slaktaren och grönsaksbutiken.

Jag gillar verkligen småföretagarandan som finns på Nya Zeeland. Överallt är det små näringsidkare och små restauranger och specialbutiker som aldrig har kunnat överleva i Sverige, med det höga skattetryck vi har. Men mer om det i ett annat inlägg. Detta handlar om charmen dessa småhandlare ger.

Mitt favoritcentrum nära vårt hem är Howick Village som är en lång gata fylld med en massa kaféer, barer, specialbutiker, banker, resebyråer och allt du kan tänka dig i småbutiksväg.

Idag åt jag och Caesar lunch här och köpte ett par svarta sommarsandaler till skoluniformen, nu när det börjar bli varmare och mer somrigt väder här. På hemvägen svängde jag förbi slakteriet och grönsaksaffären som ligger efter gatan.


Så himla mysigt att kunna handla över disk och dessutom till typ samma priser som i de större mataffärerna här. Lyxigt!


I grönsaksaffären hade de dessutom en hel del importerade delikatesser från Europa, bland annat Lurpak och Ryvita hårdbröd som jag definitivt kommer köpa hem.



Hem och packa upp köttet. Denna gång blev det köttfärs och lammspett med mynta.

1 kommentar:

  1. Trevligt! Trist att det typen av butiker (nästan) inte finns i Sverige...

    SvaraRadera