torsdag 11 februari 2016

Att planera inför oväntade händelser som utlandssvensk

Jag träffade en väldigt mysig kvinna, vid namn Adrienne, några gånger i höstas och idag kom hon på besök till mig. Hon hade nämligen en vän från Sverige som varit bosatt här i Auckland i många år. När Adriennes vän gick bort i höstas började hon försöka reda i dödsboet. Inte helt lätt när man sitter där med en massa dokument man inte förstår något av.


Jag hjälpte henne förstå den svenska processen, vad som måste göras och vad alla dokument från pensionsförsäkringar och banker betydde. Jag kan verkligen förstå att det är svårt att sitta där med papper från Skandia Liv på svenska och rota i vad allt betyder.

Nu vet Adrienne vad personnummer är, vad Skatteverket och Pensionsmyndigheten är, samt hur man säger bouppteckning och dödsfallsintyg med släktutredning på svenska. Jag har själv varit med i en process hemma i Sverige, samt läst juridiken bakom detta, vilket så klart är en fin hjälp vid sådana här förfrågningar.

Som utlandssvensk gäller det verkligen att sätta sig in och förbereda sig inför plötsliga situationer, tänka på att godkända testamenten måste finnas i alla länder man har anknytning till. Skulle exempelvis någon av Niklas eller jag gå bort här på Nya Zeeland skulle våra konton frysas helt, då vi har gemensamma konton. Det första man gör här på Nya Zeeland om man har gemensamma konton är att gå till bankomaten innan alla pengar fryses under processen med dödsboet, en process som kan ta upp till 6 månader.


Adrienne har i många år arbetat som finansiell rådgivare, så vi pratade en hel del om vikten att tänka på sådana här saker. Vad skulle hända med Caesar om vi gick bort till exempel, det kan vara bra att reda ut det, även om jag så klart vet att våra släkter kommer se till hans bästa. Det gäller att se om sitt hus, framför allt om man har affärer med flera länder, i vårt fall hela 4 länder pga av att vi äger bostäder i tre länder och bor i ett fjärde, det låter ju lite sjukt när jag skriver ner det känner jag.

Vad har annars hänt här i veckan? Skola, jobb, Taekwondo(lillkillen börjar ta sig!), simskola, gitarrlektioner(tanten börjar ta sig!), långa promenader, städning av huset och lite plugg för mig. Jag fick veta att jag fick godkänt på den kurs i ekonomistyrning jag läste i höstas och så har jag börjat sätta mig in i de två kurser jag läser via en svensk högskola denna termin. Jag fick en kursbok skickad från Sverige igår, tack pappa!

4 kommentarer:

  1. Åh herregud vad jobbigt att tänka på sådant! Men det måste man väl...
    Vad bra att du kunde vara till hjälp där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, eller hur! Jag vet att när vi köpte lägenheten i Spanien blev vi rådda till att skriva ett testamente som hänvisar att vi vill att vårt svenska testamente gäller för denna. I Spanien har man fortfarande arvsskatt & det kanske man har i Portugal med? Sådana frågor kan vara bra att ha koll på för att bädda för sina barn om det händer något.

      Radera
  2. Jobbiga saker man helst inte vill tänka på, men bra att bli påminnd ändå ibland...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, om det jobbiga händer är det bra om man kan förenkla processen för de efterlevande så mycket som möjligt. En kompis till mig förlorade tyvärr sin finaman i veckan, brandmannen som blev påkörd norr om Sthlm. Då vill man inte hålla på med en massa onödiga processer.

      Radera