måndag 15 februari 2016

Bada, hike, farmers market och japansk lunch - en vanlig weekend i Auckland

Så ser många av våra helger ut när vi befinner oss i Auckland. Vi har en hike per helg minst. Denna vecka blev den lite kortare än vanligt pga Niklas öroninflammation, men jag och Caesar har tagit igen det med lite extra promenader och bad och bus.

Niklas hittade åtminstone energi till att köpa mig fina blommor i helgen på Alla hjärtans dag. Själv blev han mer glad för en kaffe på sängen. :)


Lördagen startade med en lugn morgon och sedan begav vi oss iväg för att göra ärenden och ta en promenad. Lunch blev teppaniaki på en japansk mysig restaurang. Jag tog lax, räkor och pilgrimsmusslor.


Det är så vilsamt att bara titta på kocken som grillar och fixar, smått meditativt.


Caesar blev så glad då han fick den glass som ingick i både min och Niklas lunch. En rolig detalj är hans favorittröja, som han inte vet vad den står för. Jag berättade för honom om min uppväxt i Gävle och att hockey är det som gäller där. Jag tror inte han fattade vad hockey är ens, så jag får väl visa honom en vacker dag. :)


Vi är ute och hikear varje helg här och denna gång valde vi Dingle Dell reserve som faktiskt ligger i centrala Auckland i St Heliers. Helgens promenad blev inte så lång då Caesar var jättetrött efter sina två första skolveckor och Niklas som gick där med sin örvärk. Väldigt fin park var det i alla fall.


På söndagen blev det frukost på vår favoritmarknad, Clevedon farmers market. Rawfood-juice och en fantastisk pizza med lokal mozzarella och tomater. Här shoppar vi sallad, salami, tomater, paprika, müesli, baba ganoush och lite annat smått och gott. Sedan lade sig Niklas och sov hemmavid medan jag och Caesar gick ner till stranden och guppade i de stora vågorna i havet.


Nu är det ny vecka och den startade med att göra matlådor, packa badkläder till skolpoolen och lämna Caesar på skolan. Därefter tog jag, Anna och Kate en långpromenad efter stranden. En helt okej start på veckan!

1 kommentar: