måndag 21 mars 2016

Påskpyssel och en riktigt skön familjehelg

Åh, den här helgen har varit så himla lugn och skön trots att vi gjort en himla massa saker nu när jag tänker på det. Yogaklass, barnkalas, besök på Auckland zoo, en kväll med mina tjejkompisar, barnteater med mera.

Vi startade fredagen med att jag begav mig till Sheryl, där det skulle drickas vin samt tillverkas små påskharar till barnen, men i ärlighetens namn satt vi mest och fnissade. :) Jag gjorde ingen hare, då jag inte vill samla på mig saker i onödan, men jag hjälpte till med att klippa öronen till de andras kaniner. De blev supersöta och var enkla att göra, tutorial hittar du HÄR!


Hemma pågår en tävling, då Caesars hela klass fick plantera tre frön med rädisor på skolan en dag då de hade miljö- och naturtema. Om 6 veckor ska vi ta tillbaka det de odlade och den största plantan kommer då att koras. Caesars är än så länge störst bland sina kompisar så han är så glad, men så klart är det jag som sköter den.


Det här är något vi gör en del här på Nya Zeeland, hyr videofilmer. Det är så retro och mysigt, då dessa videobutiker fortfarande finns kvar i stor mängd här. Däremot vet jag att de är nedläggningshotade, då man laddar ner olagligt här i mycket större utsträckning än man gör hemmavid. Det har inte lagts någon energi på att stävja detta här, så som det har gjorts i Sverige med fällande domar mot stora nedladdare. Vi stöttar de lokala videobutikerna eller hyr on demand. Jag vill inte att någon ska sno mitt arbete och sälja det gratis, så jag betalar gladeligen för andras arbete.


Caesar och en av hans bästisar Gabby samt hennes lillasyster Zarah. Det är dags för barnteater. I min enfald trodde jag att titeln "Dr Seuz" syftade på den grekiska mytologin, men det är visst en känd barnboksförfattare. Grinchen som stal julen, Katten med hatten och Horton är några av de filmer jag har sett, men jag hade ingen aning om att de var kända barnböcker, så jag fick mig lite kulturella lärdomar på köpet. Det var en lokal teatergrupp som gjorde den roliga pjäsen.



Vi har passerat det lilla söta gamla huset som utgör gårdskaféet Shamrock cottage många gånger, men har aldrig kommit oss dit. Jag bara älskar Howick och Howick village, som ligger nära vår stadsdel. Det är som att befinna sig lite på den brittiska landsbygden. Här finns den lokala lilla bion, simskolan, slakteriet, grönsaksbutiken med mera, samt min gitarrskola.


Förutom charm levererade Shamrock cottage väldigt gott kaffe samt en lax och zucchinipaj som var oerhört god.


Ingen hike denna helg, men väl några sköna promenader hemmavid. Vid promenaden efter Rotary walkway var vi bara tvungna att stanna på denna härliga lekplats med en massa rutschkanerör i en lång backe. Precis då pågick visst också en av de stora fundraising events som ofta pågår här. Rotary har ju bekostat denna långa, fina gångväg utefter vattnet och arrangerade en stor marknad för att skramla pengar till underhåll och liknande. Hoppborgar, ponnyridning, lotter, korvförsäljning samt olika lekar anordnades.

Det bästa var att Nicke köpte lotter för 4 NZD, ca 24 SEK och vann handgjorda korvar, entrecote samt kyckling scnhitzlar från ett lokalt slakteri i Howick. Det blir finmiddag ikväll, måndag...


Nu är det måndag morgon och denna vy mötte mig när jag gick ner från övervåningen till nedervåningen för att ordna frukost, matlådor och badkläder till Caesar. De har simlektioner i skolpoolen måndagar och onsdagar under denna termin.


Caesar har ingen måndagsångest alls utan är alltid glad när han går till skolan och alla sina kompisar här - det glädjer mammahjärtat! Han sa i helgen: "Mum, I have got a problem and I don´t know how to solve it! Om vi flyttar hem igen, då får jag aldrig mer träffa mina vänner här, jag vet inte hur vi ska lösa det?!" Han såg så bekymrad ut medan han satt där och funderade på sitt nyfunna problem...


Efter avlämningen på skolan var det dags för den sedvanliga morgonpromenaden med min vän Anna, en ny vecka har börjat...

4 kommentarer:

  1. Det låter verkligen inte som någon lugn och skön helg, Marie, men rolig. Kanske bara kändes lugnt och skönt för att ni inte är stressade?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, det beror nog mest på att jag inte målar ut texten särskilt mycket i min blogg utan bara berättar rätt rakt på om bilderna kanske? :)

      Radera
  2. Vilka söta harar, kul med påskpynt :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, de blev riktigt söta till slut. :) Glad påsk så här i efterhand!

      Radera