onsdag 11 maj 2016

Ny soffa - spontanköp

När vi flyttade hit lade vi ju rejäla pengar på att köpa bohag till ett helt hus även om vi köpte det mesta begagnat. Vi började med att "fynda" en futon för 80NZD och ett runt träbord för 60NZD. När jag skriver "fyndade" beror det på att allt sådant är så dyrt här som europé. Futonen är sjukt obekväm och Niklas och Caesar hamnar mest på golvet när vi tittar på film. Matbordet är så rankt och gnäller och rör på sig alltför mycket.

På motsvarande Blocket här går en fin andrahandssoffa med schäslong för 1500NZD och uppåt, det är ju helt absurt! Själva fick vi ge bort en hörnsoffa innan vi åkte hit, då ingen ville ge ens 1000SEK för den.


När ett stort varuhus som brukar ha mycket bra kvalitet hade superrea i torsdags spontanshoppade vi helt enkelt en ny soffa 3 meter lång med schäslong för 18000NZD(ordinarie pris 4700 NZD!) som den på bilden fast beige, ett fynd i detta land trots att det är över 10000SEK vi pratar om. Den var så skön så jag drömmer om filmkvällar här i vinter utan ont i höfterna!


Dessutom blev det ett nytt matbord med. Mina kompisar sa: "Jaha, nu är ni fast här, köper nya möbler till och med." I min värld är det mer att jag vet om att vi antagligen kommer få ut lika mycket som vi gav för soffan om vi vill sälja den om ett par år.

8 kommentarer:

  1. Fast jag blir inte fövånnad om ni blir kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får allt Niklas och hans jobbsituation avgöra. Jag trivs som fisken i vattnet här, men får inte Niklas en position han trivs med och är utmanande blir han gnällig och missnöjd, jag har sett det förr. :) Då han bara har en potentiell arbetsgivare här i NZ måste den biten klaffa.

      Radera
  2. Ja, en skön soffa måste man ha! Vi tänkte också köpa begagnat först men det blev inte så, det såg så äckligt ut. Vi har lite olika synvinklar på vad som är perfekt skick (skrev ett inlägg om det).

    Er soffa är i samma stil som vår, med schäslongdel. Jättehärligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla är vi olika, jag kan tycka det är ett trevligt sätt att spara på vår planet med, att allt inte måste vara nytt. :) Däremot är det härligt när något är nytt och liksom bara mitt, eller hur?

      Radera
  3. Bekväm soffa är viktigt. Om ni blir stannande, ja det får väl framtiden utvisa!!!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  4. Wow, det var dyrt!! Såklart ska man sitta bekvämt i en soffa:))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, just möbler är svindyrt här. Vi saknar IKEA mycket. :)

      Radera