torsdag 25 augusti 2016

Barnvänliga hikingställen runt Auckland

Jag har visst blivit hiking experten med familjetema i min bekantskapskrets här i Auckland. Jag skrev nyss ett mail till en vän som hade fått frågan om barnvänlig hiking runt Auckland. Självklart kom hon att tänka på mig, så här kommer min topplista. :)

1. Piha, svårslaget faktiskt, då Piha är en så mysig och bohemiskt litet surfställe i Waitakere ranges väster om Auckland.


Här finns vackra vyer, en underbar strand med vattendrag man kan leka i, ett mysigt kafé, en fish and chips-kiosk vid stranden och vackra vandringar.

Mina två kortare favoritpromenader här är fram och tillbaka till Kitekite falls, ett vattenfall man kan bada i. Det är kallt i vattnet, så detta är en perfekt aktivitet en varm sommardag, men funkar året runt.


Den andra är Hillary trail, en kortare vandring efter kusten. Utsikten mot stränderna och havet är fantastisk!


2. Long Bay Regional Park ca 30 min norr om stan. Här var vi i helgen och fick en ny favorit! En vacker, barnvänlig strand med många picknick-faciliteter och en lekplats som var helt underbar, även om inte bilden visar dess mest kreativa sida precis. :)


Därefter kan man vandra Coastal walkway, en enkel och bred vandringsväg med fantastisk utsikt över havet. Man vandrar mellan stränder, så det är lätt att gå ner och bada eller leka på stranden. Hela vandringen tar ca 2.5-3 timmar, men man kan vända när som helst och skräddarsy längden på promenaden efter sig själv eller sina barns ork just den dagen.


3. Maraetai(uttalas Marajtaj) är en fin liten kustby ca 30 min söder om stan, men bara 15 min från vårt hus. Mellan Maraetai och Beachlands går en fin promenad efter kusten. I Maraetai finns några restauranger och kaféer samt en lekplats vid stranden. Stranden är vacker och barnvänlig och väldigt populär sommartid. På gångvägen passerar man många stränder och en jättefin nybyggd lekplats, som är det perfekta stoppet för uttröttade barn.

1 kommentar:

  1. Åh vad härligt! Vilka fantastiska vandringar! (och visst är det konstigt hur trötta barn piggnar till när de får syn på en lekplats! ;)

    SvaraRadera